Beter Remmen
REMMEN en REMVERTRAGING
Behalve, dat bij het CBR »normaal« de motorrijder met twee remmen moet vertragen, is er nog meer te vertellen over dit thema...
Op welke manier remt de gemiddelde motorrijder?
De remverdeling tussen voor en achterrem bedaagd, naar een onderzoek van 110 testpersonen met verschillend motorervaring dat, als volgt wordt gebruikt:
- Voorrem: 42,3 %
- Achterrem: 57,7 % - (meestal blokkerend achterrem!)
Welke rem is de beste?
Dat hangt af van de remvertraging. Bij een remvertraging van 2 m/s² (zwakke remvertraging) is de remwerking nagenoeg gelijk – 50% voor- en 50% achterrem. Bij een sterke remming (8 m/s²) neem de voorrem 82,5% van de vertraging over en de achterrem 17,5%. Bij een nog hogere remvertraging (grip op de rijbaan en droog) wordt de remkracht compleet naar de voorrem verlegt. In een extreme situatie komt het achterwiel van de grond en kan men voorover vallen met de motor (stoppie)
Hoe kan ik optimaal remmen?
Eigenlijk niet! Daarvoor heb je circuitervaring nodig en ook hier gaat het vaak fout. En op het circuit heb je geen obstakels zoals rails, drempels, kinderkopjes etc. Hier helpt maar een middel: ABS. De moderne ABS systemen kunnen onder deze omstandigheden niet door testrijders getopt worden. De elektronica rekent en corrigeert een blokkerend voorwiel in 1 seconde tot 15 keer. Geen enkel mens is daartoe in staat.
Op welke rem moet ik mij concentreren? Voor of achter?
Bij een hogere vertraging unaniem op de voorrem. Bij een normale vertraging in de bebouwde kom, bv. Tijdens het afslaan, rotonde , is de achterrem de betere keuze. In bijzonder bij langzame snelheden (onder 20 km/u) en ingedraaid stuur veroorzaakt de voorrem een draaimoment zodat de motor op slag omvalt. Dus hier alleen de achterrem.
Waarom kan het bij een noodstop tot een val komen?
Een blokkerend achterwiel is relatief makkelijk te beheersen. Met een blokkerend achterwiel kan men – als de motor recht blijft- lang afstanden remmen. Een blokkerend voorwiel daar in tegen wordt het zeer moeilijk. Het volle remmen op het voorwiel zorgt naar 0,2 seconden naar een maximale remdruk en 0,2 seconden daarnaar tot een voorwielblokkering. Als men niet in een gevaarlijk situatie verkeerd, kan men de remdruk verminderen om een vallen te vermeiden. Meestal lukt dat niet omdat men onbewust:
- De armen niet gelijkmatige druk uitoefenen op het stuur waardoor er een stuurimpuls ontstaat waardoor de motor eronderuit gaat.
- Bij een enkele schijfrem voor (de kleinere lichte motoren) door de afstand van de schijf tot middelpunt wiel ook een stuurmoment ontstaat welk bij een noodstop het wiel 2 tot 3 graden draait. Dus bij de koop er op letten hoe de schijf is gemonteerd. Zelfs in een serie kan het verschillen. BMW F 650 GS - Schijf links; BMW F 650 CS - Schijf rechts. Het lukt zelfs profs niet om met een blokkerend voorwiel rechtdoor te rijden.
Zijn er technische alternatieven?
Men weet al lang dat de remverdeling bij motoren de bestuurders, ook de ervarene, in noodsituaties overbelasten. Bij gevaar wordt bijna altijd het achterwiel tot blokkeren gebracht. Bij schik worden instinctief de remmen overbelast (men komt ten val) of men gebruikt juist niet de maximale remkracht (langere remweg). Technisch kan men dat nog verbeteren door een (dual) combined remsysteem aan te schaffen. Voorbeelden zijn de Honda ST1300 met dual-combined ABS of de Honda CBF 1000 Single combined ABS systeem.